Please enter your username and email address. Get new password
Register Now
x

Κορυφαίοι συνθέτες του ρεμπέτικου – Top composers of Rembetiko

22

Σύμφωνα με τον Ηλία Πετρόπουλο, έναν από τους μεγαλύτερους ερευνητές του ρεμπέτικου τραγουδιού, μπορούμε να χωρίσουμε την ιστορία του ρεμπέτικου σε τρεις περιόδους:

  • Την περίοδο που κυριαρχεί το σμυρνέικο χρώμα,
  • την κλασική περίοδο και
  • την εποχή της ευρείας διάδοσης και αποδοχής.

Πάμε τώρα να αναλύσουμε αυτές τις περιόδους και να μιλήσουμε για τους κορυφαίους δημιουργούς.

1922-1932 : Η εποχή όπου κυριαρχούν τα μουσικά στοιχεία της Σμύρνης.

Αντώνης Νταλγκάς

Αντώνης Διαμαντίδης (Νταλγκάς)

Μετά την καταστροφή της Σμύρνης ήρθαν στην Ελλάδα περίπου ενάμιση εκατομμύριο πρόσφυγες όπου ανάμεσά τους υπήρχαν και τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής. Έτσι, στην Αθήνα έσμιξαν και πάλι οι κομπανίες που έπαιζαν στη Σμύρνη και στην Πόλη. Τη σμυρνέικη σχολή την αποτέλεσαν μεταξύ άλλων οι συνθέτες Παναγιώτης Τούντας , Βαγγέλης Παπάζογλου, Γιάννης Δραγάτσης (Ογδοντάκης), Σπύρος Περιστέρης κ.α. Υπάρχει όμως και η Πολίτικη σχολή με τους Αντώνη Διαμαντίδη (Νταλγκάς), Κώστα Σκαρβέλη, Γρηγόρη Ασίκη, Κώστα Καρπίπη κ.α. Η θεματολογία των τραγουδιών περιλαμβάνει κυρίως ερωτικά αλλά και μάγκικα τραγούδια (χασικλίδικα, τραγούδια της φυλακής κτλ).

Τα σμυρνέικα τραγούδια είναι θεμέλιος λίθος για όλη τη νεότερη ελληνική μουσική.

 

1932-1942 : Η κλασική περίοδος

Μάρκος Βαμβακάρης

Μάρκος Βαμβακάρης

Το 1932 κυκλοφορούν οι πρώτες ηχογραφήσεις του Πατριάρχη του ρεμπέτικου τραγουδιού Μάρκου Βαμβακάρη. Μέχρι το 1941 εμφανίζονται οι περισσότεροι από τους δημιουργούς του ρεμπέτικου όπως ο Γιάννης Παπαιωάννου, ο Απόστολος Χατζηχρήστος, ο Βασίλης Τσιτσάνης, o Γιώργος Μπάτης , ο Μπαγιαντέρας κ.α. Το 1936 επιβάλλεται η λογοκρισία με τη δικτατορία του Μεταξά. Έτσι, αναφορές σε ουσίες, τεκέδες κτλ λείπουν από τους στίχους των τραγουδιών της εποχής εκείνης.

1942-1952 : Η εποχή της ευρείας διάδοσης και αποδοχής

Από το 1941-1946 οι δισκογραφικές εταιρίες κλείνουν και οι ηχογραφήσεις σταματούν κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Μετά την απελευθέρωση το ρεμπέτικο βγαίνει από το περιθώριο. Κορυφαία προσωπικότητα της περιόδου αυτής είναι ο σπουδαίος Βασίλης Τσιτσάνης ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ευρεία αποδοχή και καταξίωση του ρεμπέτικου τραγουδιού.

Vasilis Tsitsanis

Βασίλης Τσιτσάνης


According to Elias Petropoulos, one of the greatest singers of rebetiko, we can identify three main periods:

  • The period that is governed by Smyrna influences,
  • the classic period and
  • the popular period.

Let’s analyze those periods now and let’s talk about the greatest composers.

1922-1932 : The era where the Smyrna effect is the strongest.

Αντώνης Νταλγκάς

Adonis Diamadidis (Dalgas)

After the destruction of Smyrna 1.5 million greeks migrated to Greece. Among them were the biggest names of music. So in Athens the bands that were playing in Smyrna and in Constantinople came together again. The main representative of the “Smyrna school” were: Panagiotis Toudas , Vaggelis Papazoglou, Giannis Dragatsis (Ogdodakis), Spyros Peristeris and others. There is also the city school” (from Constantinople) with Αdonis Diamadidis (Dalgas), Kostas Skarvelis, Gregory Asikis, Kostas Karpitis and others. The themes of the song are mainly revolving around love and “magia” (songs about drugs, jail etc.)

The music from Smyrna is the founding stone of modern greek music.

 

1932-1942 : The classical period

Μάρκος Βαμβακάρης

Markos Vamvakaris

In 1932, the first recordings of Markos Vamvakaris are released. Until 1941,  most of the composers of rebetiko, such as Giannis Papaioannou, Apostolos Hatzichristos, Vasilis Tsitsanis, Giorgos Batis, Bagiaderas appear. In 1936, censorship is imposed due to the dictatorship of Metaxas. So, references in illegal substances are missing from the lyrics of the songs of that era.

1942-1952 : The period of wide propagation and acceptance

Since 1941-1946, the recording companies shut down and the recordings stop during the German occupation. After the liberation, rebetiko comes in the forefront. Vasilis Tsitsanis, who was a great figure of this period, played an important role in the acceptance and success of rebetiko.

Vasilis Tsitsanis

Vasilis Tsitsanis

Tags

Improve your bouzouki skills with private lessons.

Upcoming Event